حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.


» » » » خبر خوش‌| مرز «تیله کوه» سرپل‌ذهاب در آستانه بازگشایی

خبر خوش‌| مرز «تیله کوه» سرپل‌ذهاب در آستانه بازگشایی بازارچه مرزی تیله‌کوه (شهرستان سرپل‌ذهاب) مدت‌ها‌ست که تعطیل شده و بازگشایی مجدد این مرز در صدر برنامه‌های استاندار کرمانشاه است بطوریکه در این راستا اخیرا نشستی با طرف عراقی برگزار شده که نتیجه مذاکرات آن امید بازگشایی این مرز را صدچندان کرده است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: بازارچه مرزی تیله‌کوه (شهرستان سرپل‌ذهاب) مدت‌ها‌ست که تعطیل شده و مشکلاتی همچون عدم فراهم شدن زیرساخت در این مرز همواره مانع بزرگی برای بازگشایی آن بوده به دنبال این قضایا طی سه سال اخیر با فراهم شدن زیرساخت‌ها و رفع موانع، رایزنی‌هایی برای بازگشایی مجدد آن در حال انجام است.

در طی این مدت هر بار مسؤولان از بازگشایی آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند که این وعده مهم در راستای رشد و پیشرفت منطقه هنوز جامه عمل به خود نگرفته است، ولی این بار با پیگیری جدی بهمن امیری‌مقدم استاندار کرمانشاه این وعده روی عملی به خود گرفته به طوریکه وی از پیگیری ویژه برای بازگشایی کامل مرز تیله‌کوه به عنوان مطالبه جدی مردم و تکمیل زیرساخت‌های گمرکی در سفر رسمی به عراق خبر داد.

امیری‌مقدم اظهار کرد: براساس مکاتبه‌ دریافتی از وزارت امور خارجه؛ وزارت دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان عراق با ایجاد گمرک در بازارچه مرزی «تیله‌کوه» که مقدمه‌ای برای بازگشایی این مرز و آغاز تبادلات تجاری خواهد بود؛ موافقت کرده است.

به دنبال این موافقت پیگیری‌های جدی دوباره از سر گرفته شده به طوریکه شهریار حیدری نماینده مردم سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در مجلس روز گذشته، اعلام کرد: مرز تیله‌کوه پس از انجام زیرساخت‌های لازم  (آسفالت‌های جاده مواصلاتی، برق، آب و...)  به زودی بازگشایی خواهد شد.

وی گفت: کارهای توافق بین دو کشور انجام شده است و مشکلی بابت بازگشایی این مرز از لحاظ صادرات و واردات وجود ندارد و پس از انجام زیر ساخت‌های لازم این مرز افتتاح می‌شود.

نقش بازارچه مرزی تیله‌کوه بر توسعه و پیشرفت اقتصادی پایدار شهرستان سرپل‌ذهاب بسیار اثرگذار است، لذا بازگشایی و راه‌اندازی این بازارچه می‌تواند سبب افزایش اشتغال، کاهش قاچاق کالا، مهاجرت و رسمیت یافتن داد و ستدهای این منطقه شود. 

در این راستا نورالدین فرزدای‌پور فرماندار سرپل‌ذهاب به خبرنگار فارس، گفت: یکی از مزیت‌های بسیار ارزشمند مرزنشینی، استفاده از ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی مرز است.

وی ادامه داد: بازارچه تیله‌کوه یک ظرفیت و فرصتی است که علاوه بر اینکه با رونق تجارت و بازرگانی حسن همجواری را تقویت می‌کند، فرصت اشتغال را نیز برای مرزنشینان به همراه دارد.

فرماندار سرپل‌ذهاب تصریح کرد: بنا بر دستور استاندار و حمایت‌های حیدری نماینده شهرستان در مجلس تصمیم بر فعالسازی مجدد بازارچه گرفته شده، در این راستا اولین نشست با حضور مدیران ارشد گمرک (اقلیم کردستان) روز گذشته در بازارچه تیله‌کوه برگزار و مذاکراتی نیز انجام شد.

وی اضافه کرد: زیرساخت‌های لازم برای فعالیت بازارچه از سمت جمهوری اسلامی اجرا شده، اما طرف مقابل از نظر زیرساخت فقیر است به همین جهت خواسته آن‌ها بنا بر نقشه‌ای که داشتند فرصتی 8 تا 9 ماهه برای فراهم شدن زیرساخت‌ها بود که این زمان برای ما مطلوب نبود.

فرزادی‌پور خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادیم به صورت زیرساخت‌های موقت طرف عراقی در کانتینر آماده فعالیت شود و به موازات فعالیت بازارچه در کنار آن طرح اجرایی خود را به مرحله اجرا بگذارند، حتی اعلام آمادگی کردیم در صورتی که حاضر به عقد قرارداد باشند پیمانکاران جمهوری اسلامی ایران نقشه و طرح اجرایی خود را در مقابل پرداخت بها تمام شده در آن سوی مرز اجرا کنند.

وی در جمع‌بندی پایانی از این مذاکرات، افزود: بنا بر این شد ظرف ۱۰ روز آینده مفاد مذاکره را به استحضار مقامات دولت اقلیم و مرکزی برسانند تا ان‌شاء‌الله مقدمات بازگشایی مرز تیله‌کوه را فراهم کنیم.

فرمانداری سرپل‌ذهاب اظهار کرد: دامنه اشتغال این بازرچه برای شهرستان فوق‌العاده ارزشمند است و برای ما و استان رونق کسب و کار را به همراه دارد.

حال باید دید، انتظار مرزنشینان استان کرمانشاه این بار برای بازگشایی تیله‌کوه و اندکی کاسته شدن از بار مشکلات اقتصادی مردم این خطه به سر می‌آید؟.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.